Modellering är ett begrepp som ingår i kunskapsområdet NLP. I NLP-kurser så förekommer Modelleringen ofta i de kurser som kallas NLP master practitioner.
Modellering är ett begrepp som ingår i många olika discipliner eller kunskapsområden. När ett begrepp återfinns i flera olika områden så är det bra att känna till hur det definieras inom det område som man själv verkar och gärna att man också förstår skillnaden mellan definition inom det egna området och andra definitioner som förekommer inom andra områden.
Själv brukar jag med min HR- och företagsbakgrund jämföra modellering i NLP med benchmark (obs att detta inte betyder att modellering och benchmark är samma sak), det passar ofta i de sammanhang där jag befinner mig.
På youtubefilmen ovan kan man se John Grinder förklara vilka steg som ingår i “Modelling of geniuses”, dvs ”the model of modelling i NLP”. De fem stegen som Grinder beskriver i youtubefilmen är:
-
Bestäm dig för vem du vill modellera, hitta ditt geni.
-
Omedveten assimilering, dvs att man tar till sig och införlivar de mönster som ditt ”geni” uppvisar, och att detta sker i ett s.k. ”know nothing state”, ett tillstånd då du helt fri från dina egna kunskaper och erfarenheter när tar in det som personen/geniet uppvisar.
-
Träna dessa mönster, dessa beteenden, i ett liknande sammanhang – tills dess att du uppvisare ett i stort sett likadant beteende som ditt geni och du åstadkommer ett liknande respons som den respons som den du modellerat får.
-
En medveten och omedveten process då du kodar beteendet, mönstret, det som du nu klarar av att göra själv.
-
Testa genom repetition och genom att göra samma sak utifrån den kodning du tagit fram.
Förra året hade John Grinder, Carmen Bostic S.t Clair och jag ett samtal kring modellering och John skickade mig ett dokument om modellering som jag vill dela med er medlemmar. Läs mer här.